onsdag 1 augusti 2007

Trängselskatten...

...första dagen idag. Enligt stockholmsförsöket som pågick tidigare så minskade trafiken med 22 %, vilket också är förhoppningen nu. Allt detta är ju för miljöns skull och trots kritiska röster så är väl det ett beaktansvärt försök att rädda vår moder jord ifrån en allt mer tilltagande miljöförstörelse. I SvD Ledare läser jag följande frågeställning:"Kommer biltullarna att ge Stockholm märkbart bättre miljö och minska trängseln på vägarna?...Biltullarna ökar kostnaderna och krånglet för människor som behöver använda bilen."

Av någon anledning så har avgifterna hamnat i fokus, till exempel: "...jag vill inte betala avgift för att åka in till stàn", "... det är inte så roligt om man någon gång ska åka in och tvingas betala", "...det är värdelöst med trängselskatt, det räcker väl med de utgifter man har när man har bil".

1. för det första: vill vi vinna något måste vi offra något annat. Enkel matematik, min käre Watson.
2. för det andra så är det inte en ekonomisk fråga utan i första hand en fråga om miljön.

Vilket ju någon mycket riktigt påpekar också i den utfrågning på SvD.s första sida.

Det verkar ändock, trots kritik från allmänheten, vara en lösning som tilltalar andra delar av landet, till exempel Skåne.
En fördel - förutom den för miljön - med trängselskatt är att den tunga trafiken kan styras om samt att det är en punktskatt till skillnad från många andra skatter/avgifter som betalas idag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Att det skulle var en fråga om miljö har du nog fått om bakfoten. Trängselskattens intäkter skall ju gå till att bygga nya vägar INTE till miljövårdande åtgärder. Och styra om den tunga trafiken? Den tunga trafiken går dit den skall ändå. Man kan tex inte komma till frihamnen (som ungefär halva finlads export passerar igenom) utan att åka genom tullarna.

Biltullarna handlar om att klämma stockholmarna på mer pengar. Inget annat.

Kim sa...

Klart att det är en fråga om miljö. Om det forsätter med en minskning av trafiken med ca 20% så kan vi helt hypotetisk räkna med att alla som ställer bilen skulle kört ca en mil den dagen och att bilen drar 1 liter per mil så kommer varje bil som ställs under en dag släppa ut en liter mindre i luften dvs på hypotetiska 100 000 bilar totalt så kommer 20 000 färre liter bensin per dag släppas ut i stockholmsluften.
Detta kommer kraftigt minska utsläppen av kväveoxid, koldioxid och partiklar, ända fram till tiden då de 5-6 miljarder som behövs för att bygga en ny väg är ihopsparade.
Inte så illa för miljön tycker jag...