tisdag 21 augusti 2007

Phuu...

...svetten rinner. Har precis varit ute på en morgonjogg innan arbetsplatsen ska förgyllas med min närvaro.
I eftersvettens blöta närvaro, så samlar jag mina tankar från joggens explosiva endorfinkick! Tankar, tankar! Den stannade vid ett yttrande som jag hörde i fredags och som jag inte för mitt liv kan förstå att jag glömt att dela med mig av! Det finns nästan (bara nästan) ingen ursäkt för det. Shoot.

"Försäkringskassan är ingen part i det som medierna skriver om" sade chefen med myndig stämma.

Nähä.Nähä.Nähä. Nähänähänähänähänähä????????????????????????skriker det inom mig.
Vad är de då?
1. Vem fattar de beslut som alla socialförsäkrade får i sin brevlåda?
2. Vem har beslutanderätten för att godkänna en sjukskrivning?
3. Vem ska fullfölja och besluta om alla de riktlinjer som ges av regering och riksdag när det gäller socialförsäkringen?

Är inte det Försäkringskassan?

Om det var så självklart för handläggaren att förstå riktlinjerna som ges, det vill säga, de är så tydliga att det nästan är en färdig order som inte kan missförstås, då förstår jag att en CHEF kan säga så. Men nu är det inte så. Handläggarna när det gäller sjukpenning bedömmer rätten till ersättning. Deras titel är till och med bedömmare.
Enligt ordlistan läser jag:
uppfatta, värdera, uppskatta, mäta, värdesätta, uttala sin mening om

till och med följande betydelse anges:
väga (på guldvåg)

men det sorterar jag bort eftersom det inte verkar ingå i deras ordförståelse eller kunskapsområde.

Jag vet inte längre om svetten kommer från joggingturen eller från ovanstående yttrande...

Ibland tycker jag att en chef är en chef är en chef. Men det är ju en fluga också. En fluga är en fluga är en fluuuuga. Flyg fula fluga, flyg!

På tal om det så har vi köpt en sån där elektrisk flugsmälla. Den drivs med batteri och ser ut som ett badmintonracket. Nätet är elektriskt när du trycker på en liten strömbrytare på skaftet.
1. Du fångar upp flygfäet på gallret
2. Trycker på strömbrytaren

Har du tur så blixtrar det till efter en stund eller så där riktigt smäller, sedan ryker det.

Om du har fångat det enerverande flugfäet, alltså.

"Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större"
Thomas Thorild

Andra svenska bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: