onsdag 29 augusti 2007

Mitt-i-veckan-dag...

...är det idag. Onsdag. Namnsdag. För någon. Några. För det är alltid två namn varje dag. Varför då? Vem var det som inte kunde bestämma sig, då?
Oooonsdag. Det är o:nas dag. Do sko do proto mod boro o o ollt do sogor.
Fast det blir svårt att alltid sätta o på vokalernas plats.

Undrar om det är någon som hajar klyket då.

Som i rövarspråket. Då sätter du ju o mellan alla konsonanter. Ononsosdodagog är det isåfall idag. Också rätt så jobbigt att säga. Enklast är väl att bara konstatera att det är onsdag. Fast allt är ju inte enkelt. Ibland måste det ituklyvas och ompratas och omsägas och igenförstås. Innan någon fattar vad som gäller.

De har gjort de nu. Kanske.

Fast jag tänker inte säga vilka.
Det är några som har mer lön än vad jag har ivarje fall. Ändå tog det så lång tid.

Det gör visst det ibland.

Idag är det onsdag och vi har varit ute och åkt båt. Jättemysigt. Med kaffe och smörgås i solskenet. Om jag hade varit smör på en smörgås så hade jag smält. Och blivit uppäten också. Fast ibland är det skönt att bli uppäten. Jag bjuder så gärna på det. Ivarje fall när jag får gott kaffe tillbaka.

Det som är så härligt när jag är på sjön, det är när jag hör vattnet klucka emot skrovet, vinden susa i trädtopparna och fåglarna fladdra förbi.

När jag ser vinden rusa över vattnet och bilda små vågor. Det ser ut som vattnet ryser varje gång vinden fångar upp det i en il. Och så kluckar det till lite extra på båtskrovet just när vågorna möter båtkroppen. Ahhhh, det njuter jag av!

I morgon är det torsdag. Min morbror sa alltid att han kunde ta sig en hutt på alla dagar med "r" i. Mårndag, tirsdag, ornsdag,torsdag, fredag, lördag, sörndag...

"Bara en enda ros på ett evigt
klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort"
Povel Ramel

Andra svenska bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: