onsdag 15 augusti 2007

Klimatet hotar välståndet...

...eller "skärpta sjukregler betalar lägre skatt".

Rubrikerna skulle kunna beskriva samma skeende nämligen en katastrof för möjligheten till en solidarisk samhällsuppbyggnad!

Att resultatet av den upphettade debatten för sänkta skatter leder till fattigdom verkar för regeringen Reinfeldt vara ett okänt faktum. När KI säger att skattesänkningen måste finansieras till 75 % eller med 8,1 miljarder så säger Cristina Husmark Pehrsson "Fredrik, det fixar de sjuka och arbetslösa"!

Vad gör det mig att jag får 1000 kr i skattesänkning om detsamma i realiteten måste läggas ut på en utgift som förut finansierades via skatten?

En diskussion i artikeln är att öka på en karensdag samt sänka ersättningsnivån med 10%.´Men," säger en källa i regeringskansliet "det finns naturligtvis en strävan efter att undvika de förslag som är mest impopulära" (!).

Eftersom regeringen har valt de redan hårt drabbade som finansieringskälla, utav en mängd valmöjligheter, så är mitt förslag utformat efter samma logiska princip. Jag väljer ut de som är rikast, t ex de som bor i Täby och Djursholm och behäftar deras inkomster med en skatt som ska finansiera denna skattesänkning för "vanliga" löntagare.

Det är ett givande och tagande i världen och allt ditt är mitt och det som är ditt är det som rinner mellan näsan och munnen!

Andra svenska bloggar om: , ,

1 kommentar:

Lillanovan sa...

Jag blev nyfiken på vem som lämnade en kommentar i ett av inläggen jag skrev igår. Har därför varit inne och kikat lite i din blogg. Mycket intressant läsning!