söndag 26 augusti 2007

Städa, städa...

...varje fredá å så varje dá, dé tycker ja é bra...eller vad var det Pippi Långstrump sjöng, nu igen. Jo det stämmer nog, så var det. Hon sa ju en massa annat bra och finurligt också, men det här passade bra för dagens och alla dagars pyssel. För det är faktiskt så, att det blir lite torka här, lite torka där, mest varje dag. Ja, tro nu inte att det är ett glänsande, blankt, spegelfint hem vi har, men det mesta dammtussarna åker faktiskt på nöten här hemma, det ska sägas.

Idag fyller L år så hon har bakat tårta och kaka, med allt vad det innebär för golv, väggar och tak...då passar det bra med att vänta med städningen tills hon är klar, liksom. Då blir det dammsuga, torka golv och damma som gäller. Och det blir faktiskt fint! L och C städar sina rum varje helg. Så nu när det är helg så är det dags. Jag passar också på att torka golven, skaka mattor och städa hela badrummet, så det är numera en god doft medan toalettbesöket utförs.

Det värsta med att städa, är att jag får så mycket idéer. Jag vill byta gardiner i varje rum, torka varenda fönsterbänk, dra fram kylskåp, frys och spis, varje gång. Det blir liksom så mycket jobb. Varje gång. Ofta. Så jag brukar tagga ner lite när jag kommer till att byta gardiner. I varje rum. Det får bli lite mer sällan. Vilket oftast är vid varje ny årstid. Och vid olika högtider som påsk, jul och så. Lite rutin blir det ju faktiskt på det där. Och det känns också bra. För då kan jag övertala mig själv varje gång andan faller på..."vänta lite med dé nu, det är snart höst, då kan du byta gardiner, till lite mustigare färger." Ok. Sagt och gjort. Jag är inte så där jätte envis och svårövertalad. När det gäller gardiner alltså, ska sägas...

L har varit med och städat. För att vara tonåring är hon jätteduktig på att hålla rent och snyggt. Hennes rum är exemplariskt städat och även hennes garderob. Näe, jag skryter inte. Det är sant. Fakta. Hon är helcool på att hålla snyggt i sitt rum. Det är toppen. C är också duktig. Han har faktisk alldeles själv tagit initiativet till att rensa gamla, urvuxna kläder från garderoben. Fast det initiativet tar faktiskt L också.

Urk. Det låter nästan för bra för att vara sant. Jag antar att jag kommer att få en massa avundsjuka röster ifrån andra tonårsföräldrar. Det finns ju faktiskt en del bloggar som visar på skräckexempel för hur det går till och ser ut i tonåringens rum. Jag är faktiskt uppriktigt glad över att det inte ser ut så hemma hos oss.

Hur jag gjort, undrar du?

1. Rutin. Varje söndag, eller åtminstone på helgen någon gång.
2. Dra in månadspeng eller åtminstone avdrag för varje gång de missar bädda säng, städa/dammsuga
3. Förklara att det är lika viktigt att de kommer ihåg att städa som det är att komma ihåg vilket datum det är månadspeng. Annars glömmer du också bort månadspengen till dem.
4. Beröm! Skryt! Tala om för dem när de är duktiga. Ge dem förvaringskorgar till garderoben där de kan sortera sina strumpor, underbyxor och vad det nu är.
5. Garderob med lådor, eller en byrå. Skapar ordning och reda.
6. Tjata ibörjan. Och ge dig inte. Håll hårt på det där med avdrag.
7. Städa själv. Bädda sängen du med. Din egen alltså.

Det har gått så långt, så ibland när jag inte bäddat min säng (för att det ska bytas sängkläder eller vädras) så bäddar L den. Och skryter om det när jag kommer hem.

Ja, jag är jätteglad för det här. För det blir så mycket enklare. Och renare. Och mycket mer trivsamt.

Morsning och goodbye.
Nu ska vi äta tårta och dricka kaffe.

Andra svenska bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: