tisdag 18 september 2007

Skrivare, skrivare...

....har vi införskaffat i familjen! Igen, ska jag säga, eftersom vi har haft förut, men när de blev kassa, så införskaffades inte någon ny.
Detta med anledning av att jag lever i tron att vi i vår familj, inte ensamma skulle stå för Sveriges hela pappersförbrukning och därmed ett ordentligt lass för återvinningen.
Förut skrevs det nämligen ut i tid och otid. Ditten och datten skulle hamna på pränt på ett vitt papper. Nu blir det inte så. Det har jag bestämt. Och då blir det så.

Det var en liten historia just kring hur skrivaren blev min. Egentligen så var jag inte 100% säker från början, men blev det när priset hölls så lågt även på den butik, som slutligen blev försäljaren av skrivaren.

Det började nämligen med att jag sett i ett reklamblad att HPPS5280 skulle säljas för 200 kr billigare på Elgiganten. Bilen in till Länna för att glutta. Mycket riktigt, trots att prismärkningen ännu inte hunnit med, så var det så, ja att för 1 290 kr får du den!
Men eftersom jag alltid vill jämföra gick jag också in på Computer City (som jag e g inte vill handla på eftersom butiken är full av otrevliga snorungar som inte har tiiiiid med mig som kund) men där snodde jag bara försäljaren på ytterligare information, tackade för den och talade om, ärlig som jag är, att tack då kan jag handla den på Elgiganten då för där är den mycket billigare. Långnäsa!
Istället gick jag in på Expert. Eftersom de har lägsta-pris-garanti så kan jag ju köpa den där, om de har exakt samma produkt, då jag har rätt att tillräkna mig poäng som sedan kan generera bonus vid nästa köp! Jojo, du får inte vara dum, då blir du chef, kanske, eller något liknande.
De hade istället en annan, HPPS5180 (alltså inte 5280). Jag förklarade det för killen och han sa att han inte visste skillnaden mellan dessa två produkter. Han hittade heller inte något när han gick in och sökte på datorn. Så, "kör till, du får den för 1 290 kr trots att det inte är samma modell, men det är ju ingen skillnad verkar det som" sa han och log sitt bredaste leende mot moi. "Ja," sa jag, med affärskvinnans eftertänksamma businessvoice, "jag ska gå in på Elgiganten och fråga om han vet vad det kan vara för skillnad".
Sagt och gjort.
Jag fick efter en stund veta, "att e g så är ju 5180 bättre eftersom den har separata patroner, vilket inte den här 5280 har."
Ja du, din dumma gås, om du tror att jag köper en 5280 för 200 kr mindre, med icke separata patroner, så får du skylla dig själv. Eftersom ni dessutom inte kunde erbjuda just den produkten hos er.
Åter Expert.
"Ja, tjena," hejar jag glatt på killen med det stora leendet. "Då kör vi på 1 290 kr då, för 5180, då, eftersom han på Elgiganten inte heller visste vad det var för skillnad (lier, lier), eller hur?"
Ja, visst säger han och går till datorn, skriver ut ett kvitto till mig i mitt namn, ger mig en skrivare med separata patroner, som ju inte alls är samma produkt som den inne på Elgiganten och en förutsättning för att lägsta-pris-garantin ska gälla.
Men what the heck, om de inte har bättre koll så får de skylla sig själva!!!

Äntligen har jag lurat de kommersiella! De blev kommersiellt sålda av en kund! Nu var det deras tur! Ha, yes, yes, yes.
Still going strong!

"En normal affär förutsätter att både försäljaren och köparen känner varandra. En god affär bygger ofta på att ena parten inte gör det."


Andra svenska bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Är iof fler skillnader på de två skrivarna än så, möjligheten att skriva direkt på skivor, finns en speciell fotopatron så man även på 5280 får sex färger vid fotoutskrifter, nya riktigt ekonomiska patroner. Visst 5180ns seprata system med självrengöring är bra, glöm inte se till att den alltid har ström dock annars fyngerar inte det där. El-Giganten har dessutom också lägsta-pris garanti och det är något officielt för hela koncernen bara se i reklambladet. Grattis dock till ett riktigt bra köp oavsett var du köpte den. / Anställd på Elgiganten.