torsdag 26 juli 2007

Sverige, Sverige fosterland

Vaknar upp till en strålande sommarmorgon och ljud i från köket. Det är dottern som pysslar med frukost för att gå till jobbet (!). Pigg och glad!

Eftersom jag prenumererar på Svd så kan jag däri också läsa och få bekräftat att Sverige verkligen är landet "mittemellan", "lagom" eller kanske hellre "landet varken eller". Detta med anledning av de översvämningar som pågår i England - som nu också drabbat även Oxford - samt de värmeböljor som orsakar ett stort antal dödsfall i Sydeuropa. Om vi åtminstone kunde få lite mer utpräglad sommar då den årstiden enligt kalendern ska inträffa här i Svedala. Visst, det har varit många fina dagar, men för min del vill jag ha lite varmare än det varit. Om jag får bestämma. Fast inte som i Sydeuropa och inte så mycket regn som i England, men kanske lite mittemellan, så där lagom, du vet...

Gult är fult? kan man ju fråga sig efter att ha läst om dopingskandalen inom cyklingen "Tour de France" i SvD. Dansken Rasmussen har fått sparken från sitt stall och blir därmed tvungen att överlämna ledartröjan till Alberto Contador.
Vad finns kvar att tävla om när dopingen blir norm inom sporten? Är det inte den egna insatsen och svaret på att den egna träningen varit bäst och gjort mig bäst på det jag gör som är vinst en? Ska tävlingen ligga på det medicinska planet, forskningen kring hur den mänskliga fysiken kan krängas kommersiellt för att göra sig ett namn inom historien? Kanske även det ekonomiska spelar idrottsmannen i fatet? Isåfall är det ju inte längre sport, då är det de stora läkemedelsjättarna det handlar om. Hur långt har de kommit? Vad har de forskat fram? Vad kan de göra? Här skulle nog vara på plats med lite reklam för någon typ av huvudvärkstablett för att lösa problemet. Ipren är ju enerverande men tydligen, en intelligent rackare, så varför inte, upp till bevis!

"Skillnaden mellan geniet och dumheten är att geniet har sin begränsning"
Thorvald Gahlin

Inga kommentarer: