tisdag 31 juli 2007

Allt ditt är mitt...?!

...och jag gör vad jag vill med det.

Är det den devisen som RFSL:s Anders Selin lever efter när han i SvD uttalar följande "Varför är en man sjuk i huvudet när han gör närmanden mot en annan man. Och är det bara när män tafsar på män som det är sjukt?... i samband med att det avslöjas att Stockholm Pride-talaren Glenn Hysén har slagit ner en tafsande man på en toalett i Frankfurt.

Ja...phu, jag tror jag måste torka pannan innan jag fortsätter...hrrmmm...så därja, attack!

1. För det första så är min kropp min (förvånad?) i alla avseenden och oavsett tillfälle och vem det än är som vill provsmaka, det vill säga, jag bestämmer själv när jag är mottaglig för ömhet av tafsgraden
2. För det andra så är det vid sådana tillfällen mig likgiltigt vem det är, om du förstår vad jag menar. Alltså, om en man tafsar på mig när jag inte vill det så blir även jag förbannad, de har ju inget att göra med vilken sexualitet du tillskriver dig. Det har inte med det att göra överhuvudtaget. Det är istället integriteten som våldtas. Självklart blir jag då förbannad, eller hur?
3....så för det tredje så handlar det ju följdaktligen inte bara om när det är män som begår denna handling mot män, eller tvärtom kvinna mot kvinna, utan självklart även när det begås mot det motsatta könet!
Och det är så vi måste tänka tycker jag. Sätt in situationen i den motsatta. I artikeln om Roberto och Michele säger ju den italienska polisen just det att "de två skulle ha gripits även om de varit ett heterosexuellt par".
Det är lätt för utsatta grupper att trycka ned sig själva och utsätta sig för något slags omvänt och påhittat förtryck och använda det i en debatt till fördel för sig själva. I varje diskussion så måste det ändå finnas med en sorts saklighet om vad det egentligen handlar om. Enligt artikeln så handlade det ju inte enbart om kyssar, enligt polisen, utan om mer än så, en "oanständig akt".
Polistalesmannen Casarsa säger ju mycket riktigt också: "Vi tillämpar lagen lika för alla".

Det är ju ypperligt och är väl också vad vi alla strävar efter i ett demokratiskt samhälle, eller...?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hade Glenn Hysén behandlat en kvinna på samma sätt i samma situation? Jag betvivlar det. Men du har givetvis rätt att man har rätt att den personliga integriteten ska respekteras. Den ska dock inte kunna försvaras med starkare medel än vad nöden kräver, eller hur?
Jag skulle vilja se statistik över hur många heterosexuella par som gripits av polisen för oanständigt beteende när de kyssts i Rom. Jag misstänker att antalet närmar sig noll, trots att heterosexuellt hångel gränsande till samlag var och varannan dag utspelas i Villa Borghese och andra av Roms parker. Polismakter i flertalet länder tenderar att tolka oanständighets-lagstiftning strängare mot homosexuella än mot heterosexuella. Det ligger i farans riktning att det ligger till så även i Italien. Det är därmed inte mer än rättvist att polisen misstänks för övergrepp i det här fallet.

Anonym sa...

Håller med föregående talare. Tvivliar starkt på att ett hetropar skulle blivit gripna. Det är lätt att säga det men bevisa det också. Nej vi måste hålla i åtanke att vatikanen ligger ju nära och Påvens onda arm är lång så lång.

Anonym sa...

1. Om nån tafsar på mig, man eller kvinna, hetero- eller homosexuell, så slår jag inte ner personen, vilket Hysén gjorde. Våld är inte OK och det är olagligt.
2. De två italienska killarna som greps hävdar att det endast kysstes. Det är polisen, som i efterhand när stormen blåst upp, hävdar att de gjorde mer än så. En tjej och en kille hade självklart inte blivit gripna för en kyss. Inte ens i Italien...

Anonym sa...

om ngn av mina döttrar kängade ngn som tafsade på dom tycker jag att det skulle vara berömvärt. sexuell läggning ursäktar inte gränslöshet eller kränkande av andras integritet.
eller om min son nita en tafsande kärring. för all del. men av ngn konstig anledning ser vi aldrig inför vår inre syn kvinnor kränka män, misshandla, eller starta krig. konstigt va ?

Anonym sa...

snuten i italien förtjänar även dom en pungspark !! love rules (på lika villkor!)

Anonym sa...

Om en kvinna får försvara sig om någon tar på hennes könsorgan mot hennes vilja så måste väl en man få göra detsamma? Eller ska andra regler gälla just heterosexuella medelålders vita män? Ibland verkar det så. Vi homosexuella ska inte göra oss till offer i de de fall när vi inte är det.

Anders

Anonym sa...

Att klippa till någon som greppar tag i ditt könsorgan faller under nödvärn och är alltså HELT lagligt, till skillnad mot vad andra förvirrade kommentatorer försöker göra gällande.

Vad gäller det italienska paret så handlade det förmodligen om oralsex om man läser polisens kommentar, och för det arresteras ofta även heteromänniskor.

Nu får det vara slutgnällt från Bögen om han inte vill skapa ÄNNU mer fördomar om den tramsiga stjärtfjollan.