söndag 29 juli 2007

Bloggtrotter...

Nu har jag placerat min blogg i Nynäshamn på bloggkartan.se. Vi får väl se om någon hittar hit och tycker något om det jag tycker.

För lätt att tycka det har jag. Rätt att göra det, också. Det har vi alla. Med respekt.
När morgontidningen har hämtats i lådan och läses brukar jag hinna till utrikessidorna, se´n är det kört.
Idag har jag läst följande:

...Usa bidrar med vapen för 20 miljarder dollar till Saudiarabien samt för 43 miljoner dollar till Israel och Egypten...

...om dollarjakten, där Hillary Clinton vill bli USA:s första kvinnliga president. Kampanjkassan uppgår till 53 miljoner dollar, varav 58 % är kostnader för administrationen runt omkring (!)...

...samtidigt som fattigdomen i USA är så stor som 12,5 % eller 35,9 miljoner, det vill säga var åttonde amerikan. Motsvarande siffra för barn i åldern 8-18 år är att var sjätte räknas som fattig.
Samtidigt ökar antalet amerikaner som saknar sjukförsäkring, närmare bestämt 45 miljoner amerikaner - 15,6 % - saknar det skyddsnätet.

Vidare läser jag,
...om en splittrad verklighet i Jerusalem 40 år efter sexdagarskriget

...om upplopp mellan höger - och vänster extremister på Medborgarplatsen igår eftermiddag

Thailändaren Apichai W. Shipper, forskare i rasism på School of International Relations i Los Angeles, blev vittne till upploppet:
"Jämfört med LA är det lugnt, vi har sådana upplopp var tredje timme".

Jag håller med 4-åriga Kajsa Sjöland från Lund, när hon i SvD säger:

" Jag vill inte ha sånt här krig mer, mamma"

Inga kommentarer: