tisdag 24 juli 2007


Ja, om det regnar så är det väl lite det här stuket som gäller. Yatzy eller...? Sluta tjata, vi vill inte spela nå`t spel eller lägga patiens eller...phuuuuu!!! Dega,ba!

När vi sommaren 2003 var på semester i Skanör och Falsterbo så njöt jag av läget som dessa orter har. En liten halvö, med utsikt över horisonten, Öresundsbron och närheten till Malmö och kontinenten via tåget över till Danmark.
När vi kom hem proklamerade jag entusiastiskt för mina föräldrar om hur fint de skulle få det om det valde en pensionärslägenhet där nere. Vad plättlätt att ta sig över till övriga Europa och njuta av kontinenten!

Nu läser jag om översvämningarna i Sydsverige och känner istället lättnad över att bo där jag bor, i Mellansverige! Förresten, det är ju inte bara Moder Svea som lider utan även England har haft stora problem med översvämningar som dessutom påverkat dricksvattnet.
Jag känner medlidande med dem som får stå ut med eländet samtidigt som jag har en stark oro för moder Jord och oss människor som lever här.

I Dagens Nyheter läser jag att sedan början av 1900-talet har jordens temperatur stigit med 0,7 grader och att det med 90 % sannolikhet är människans aktiviteter som är en starkt bidragande orsak till det.
Det sägs också att det framförallt inte är värmen som är farlig för jorden utan den totala nederbörden. Å andra sidan gör ju värmen att vattnet lagras mer som vattenånga i luften och faller ner som mer nederbörd när det väl regnar och att sjöar och hav tar större plats och höjer vattennivåerna på land.

Det är svårt att i ett makroperspektiv veta vad jag själv ska göra i ett mikro-perspektiv. Det jag gör är ivarje fall att cykla eller gå, använda lågenergilampor, tänka på hur livsmedel och frukt förpackas. Jag försöker att handla alternativa varor som inte transporterats jätte-omvägar för att ta sig hit till Sverige och mitt hem. Men visst, det är inte lätt. Vem vet hur min sopsortering tas om hand? Allt tomburks-och flasksamlande är ivarje fall av godo eftersom materialet då återanvänds vid tillverkning av nya läskedrycksburkar, till exempel.

I mitt mikroperspektiv så har jag i varje fall bestämt mig för att ha blommor hemma som renar min luft som jag och min familj andas. Blommor som gör det är till exempel Kroton och Gerbera. Gerberan har en hög avdunstningsgrad och mycket god förmåga att minska halten av kemiska gaser i luften vilket gör den till en bra hälsoväxt. Gerbera är för övrigt min favoritblomma!

"Det tycks i själva verket som om andra halvan av en människas liv inte består av annat än de vanor hon utbildat under den första halvan" Fjodor Dostojevskij

Inga kommentarer: