lördag 21 juli 2007

Kinesiskt ordspråk

"Om du tänker för länge på nästa steg, kommer du att tillbringa livet på ett ben".

Jahaja, ja där fick jag. Just därför så är det väl lika bra att bara börja skriva, då minsann.

Just det ja. Hmmm. Jag antar att det tar lite tid att känna sig för innan jag kommer att hitta mitt flyt här på "carpe diem". Men jag ska ivarje fall berätta hur jag fångat dagen idag.

Morgonen avnjöts med en löptur för den friska luftens och hälsans skull i första hand. I andra hand så ska jag väl avslöja att, ja det är faktiskt så, jag har anmält mig till ett motionslopp i sensommar. Så är det. Basta.

Pulsklockan påminner mig om hur fort jag genomfört min för dagen 8-km-tur. Jag ser att jag har förbättrat min kilometertid och ler. Jag känner mig nöjd när jag ser att det går åt det håll jag vill. Jag har ju bestämt mig nu. Jag har tillochmed lagt upp ett schema för hur mina löpturer ska läggas upp, för att min kondition ska förbättras. Jojo. Jag är trött på att harva på i gamla "steady" tempo. Nu har jag gjort slag i saken. Bestämt mig helt enkelt.

I övrigt så har jag avnjutit dagen i ett lite lugnare tempo med att lyssna på
Peter Settmans sommarprogram i P1, (samtidigt som jag rensar ogräs) där han funderar på om hans lyssnare är "vikare" eller "knögglare"....öhöuhuhmmm, tänker du, vad menar han då? Jo, han har funderat på hur vi gör med toapappret när vi är så att säga, färdiga. Viker eller knögglar du pappret? På slutet uppmanar han oss att göra tvärtom, det vill säga, om jag är en utpräglad vikare så ska jag utmana ödet och prova på att knöggla. Törs faen ändra på gamla vanor!

Eftersom det är en så förunderligt vacker kväll vill vi inte gå och lägga oss eller rättare, gå hem, sätta på tv:n och slumra till för att vakna framför myrornas krig.

Näe, vi avnjuter en god kvällsrätt på restaurang, utomhus, i en trevligt närbelägen hamn. Bara för att extra känna på sommarens njutning och vad den kan erbjuda utöver allt det andra. Så enkelt, plättlätt och vardagslyxigt!

Eller som H.C Andersen sa "Hela världen är en rad av underverk, men vi är så vana vid dem, att vi kallar dem vardagliga."

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är lätt att att bli hemmablind...