onsdag 25 juli 2007

Regntunga skyar...

Hur fånga dagen idag när molnen ligger tunga och ytterdörren känns svår att öppna...ens för en liten glänt för den friska luftens skull? Hmmm....lite musik av Carol King, Doris och lite andra små göromål, kanske. Ok, lite luft måste det bli. Jäpp.

Jo, det blev lite luft. Rätt mycket faktiskt. Klippa gräs, rensa ogräs med ogräsbrännare (behändigt) och vattna. Riktigt sommargöra att njuta av! Men plötsligt så ringer mobilen:
"Hej mamma, var är du? (Jag)jo, jag är... (dottern)jag är i Haninge...Vet du vad jag gjort? (Jag)...harkling...näääeee...vadå...?(dottern)jag har handlat klä...(jag, ilsket) vi hade ju kommit överens om att...(dottern avbryter)fast jag har tänkt efter varje gång jag har köpt nå`t och byxorna var jättefina och klänningen ska jag ha när skolan börjar tillsammans med de blå skorna jag köpt och så kjolen, du vet den andra som jag hade, vet du, den gick ju sönder så den här var ju perfekt så den ville jag verkligen ha och det är ju inget onödigt...och jag har ju faktiskt jobbat själv och nu så är det så att jag ska inte handla mer (nytt, djuupt, andetag)nu ska jag spara pengarna och du MÅSTE säga åt mig annars för nu ska jag inte handla nå mer! Lova att du säger åt mig, mamma! (Jag, trött)....Mmmmm, jag lovar.

Till saken hör att dottern har haft turen att få sitt första sommarjobb. Hon jobbar 2 timmar varje morgon med att sälja matbröd från en vagn till morgonpigga, färsktbrödfrukostsugna båtturister i gästhamnen. Så ja, hon har ju faktiskt egna pengar, men jag tycker att hon ska spara!!! Åtminstone lite! Det kommer en höst och vinter också. Julklappar?! Visst, hon har månadspeng också samt att jag självklart handlar det viktigaste (tycker ju jag då, men tji) men ibland så finns det ändå något som saknas, och då kan det ju vara bra att ha lite kosing. Nåja, tids nog så blir hon ju varse om att pengarna inte räcker till allt utan hon måste planera. Det är ju det jag vill lära henne. Men vadå, svart bälte i shopping, vem rår på det?

Hursomhelst så har vi fikat mitt nybakade fikabröd. Gott! Morotskaka och kärleksmums! Bäggedera, jajamensan! Jag bara ÄLSKAR morotskaka men det är inte dottern och sonen så förtjusta i (tur för mig, nu MÅSTE ju jag äta upp hela själv, eller hur?) Fast kärleksmumsen är också god så en liten smula bara måste jag ju få smaka? Jag tror jag tar en bit av varje!

"Hur omsorgsfullt man än försöker uppfostra barn bär de sig ändå ofta åt som vuxna"
Gösta Rybrant

Inga kommentarer: