onsdag 14 november 2007

Vintern är här...

...det har väl ingen missat?!

Jag har fått höra riktiga värstinghistorier om bilköer och resväg på 12 timmar. En del kom hem på morgonkulan, istället för på eftermiddagen, som tänkt! Kaos!

Själv avstod jag ifrån en kurs på eftermiddagen i dag, eftersom att resvägen med pendeltåg är osäker, med tanke på snö och kyla. Kändes bäst så. Jag gick ut och tog en promenad på 2½ timme istället! Fasen så mycket skönare!

Det är otroligt vackert ute nu. Trädgrenar som är täckta av tjock snö, hänger ner över en när man går vid vägkanten. Otroligt lugnt, tyst och trolskt, blir det att gå nästan alldeles själv utan mötande bilar och ens knappt andra fotgängare. Sjön är gråblåsvart med små vågor som veckas av den svaga, men kalla, vinden.

När jag gick så var det solsken och ju närmare hemåt jag kommer så börjar det skymma, för att sedan övergå i kvällens mörker, trots att klockan inte är mer än halvfem slagen.

Frostbiten, rödkindad och vindbiten i skinnet, kommer jag hem. Efter en liten stund känner jag hur jag blir varm i ansiktet av värmen inne, som avges från all elektricitet. Såväl element som lampor. Härligt att sätta sig ner en liten stund, läsa lite, koppla av, för att sedan övergå till middagsmatens bestyr.

Och dessutom veta, att, om 6 dagar så befinner jag mig miltals härifrån, med 26 graders värme, poolbad om jag vill, men föredrar nog saltstänkt bad i havet och sand mellan tårna. En stor SOOOL! Under en vecka har vi den lyxen att vi kan återgå till sommar och sol. Inte helt fel att få både och så här på novemberkanten.

Simma lugnt!

Andra svenska bloggar om: , ,

Inga kommentarer: