lördag 10 november 2007

Nils Ferlin skrev...

... i sin stund av baksmälla om "efterdagens kranka blekhet".

Idag är det just efterdagen, men ingen krank blekhet har infunnit sig, tack och lovom. Det var tvärtom en fantastiskt trevlig kväll i vänners goda lag med mycket god mat, olika kvantiteter av procenthaltiga drycker beroende på vem som inmundiga samt mycket skratt.

Vi gjorde något som var så otroligt kul. Och dessutom otroligt fånigt. Men fantastiskt fokuserat.

Vi fick en påse med tillbehör och en välskriven handledning i form av fyra st verser som skulle sjungas i takt med att handlingen utfördes.

Det slutade med att det satt ett gäng med vita soppåsar på huvudet, papperstallrikar till öron, varsina 2 st sockerbitar till framtänder samt ett par genomskinliga fluormuggor till ögon, kikandes (kiknandes!!! av skratt alltså) på varandra, samtidigt som diverse kommentarer gavs till varandra. Försök och var allvarlig i den utstyrseln och samtidigt säga "hello, baby, wanna be mine tonight...! Eeeh..." Rekommenderas starkt. Ett varningens finger för tönteri samt nerkissade byxor. Ja, eftersom du skrattar så otroooooligt när du tittar på dina bordsgrannar. Och när de kikar på dig såklart. Fast de tänker du inte på. Det är en sådan oerhörd koncentration för att få fast tänder och ögon, så det krävs mycket av den som försöker, kan jag medge! Ja, visst är det löjligt. Men skitkul, var det ivarje fall. Testa!

Ja, kvällen blev ju inte fruktansvärt sen, men det räckte gott. Jag har sovit som en stock i natt, såsom du gör efter en trevlig kväll. Förnöjsamt.

Idag har jag handlat ingredienser för att göra en cajun-gryta med kyckling och kassler. Liiiiiite, lite cayennepeppar får familjen stå ut med för att få det rätta stinget. Mmmm, jag är själv nyfiken, då receptet är helt nytt även för mig.

En dryg vecka kvar till semesterresa. Direkt därefter nytt jobb. Känns utmanande med det sista och fantastiskt skönt med hänvisning till det första. Sol och bad, en liten aning, samt rundtur. På en helt ny plats i världen, där jag aldrig, aldrig har satt min stl 38-fot förut. Det finns många plättar som borde få mitt fotavtryck. Och många plättar som borde få dela med sig av sin markkänning till min lilla fotsula.

Nä, nu tänker jag göra lördag en liten stund innan matlagning och erövra några sidor från Jo Nesbös "Frälsaren". Deckarmani har jag ju haft sen försommaren. Då lästes Michael Connelly, bl a. Jo Nesbös böcker påminner till en viss del om Connellys, inte bara för att komissarien heter just Harry i bådas skönlitterära deckarskildring, utan även rent berättarmässigt. Bra författare, rekommenderas. P D James är en annan, Camilla Läckberg. Och även Mari Jungstedt vet vad hon kan. Håkan Nesser är inte heller fy skam. Men favoriterna är än så länge Jo Nesbö samt Michael Conelly.

Testa och läs en bok, så får du se vad du själv anser.
God lässtund.

Andra svenska bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: