söndag 20 januari 2008

Tidig söndagmorgon...

...och jag funderar faktiskt på mitt arbete!

Hur kommer det sig? En helgmorgon då jag ska sova ut och ta det lite lugnt.

Jo, det kommer sig av att jag befinner mig på arbetsplatsen vissa dagar i veckan. Att det finns inkompetenta områdeschefer, som gärna vill påtala för andra att de inte följer sina rutiner, i samma andetag som de själva gör ett stort, inkompetent, felsteg från det samma. Det finns något som heter "du ska inte kasta sten i glashus"....

Det kommer sig av att min chef, som för övrigt är nykläckt som chef, dessutom 10 långa år yngre än mig, har visat ett påtagligt inkompetent beteende.

Jag är visserligen inte förvånad. Jag har nämligen stött på fler chefer som har ett otroligt behov av att hävda, både sig själva och sin yrkesroll gentemot dem de har att (försöka) leda.

Speciellt har jag märkt att de i ledande ställning har mycket svårt för att hantera anställda med kunskap. Dessa människor är ett potentiellt hot, som genast måste sättas på plats. Ett hot för att undergöra deras kompetens, så att de verkar ännu dummare än vad de är. Men, är det så det fungerar?

Näe, jag tycker inte det. Istället så borde alla inse att du lär så länge du lever. Ta emot den gratiskunskap, metakunskap, som ges i samband med att du träffar nya människor, även om de inte är, och förmodligen aldrig någonsin, i hela sitt liv, vill bli, chefer. Trots att kompetensen och förmågan finns där.

Hur som helst, så är det alltid lika intressant att undersöka gränssnittet för vad en chef kan och vad de fortfarande har kvar att lära.

Min nuvarande chef, t ex: Hon söker alltid ögonkontakt med sin närmaste bordskamrat, som också är chef. Varje gång jag talar med henne så söker hon denna trygghet hos bordsgrannen. Därefter försöker hon leverera argument som inte ger täckning för en hållbar lösning.
Det säger rätt mycket om den här lilla kycklingen.
Nåja, det är ju inte långfredag ännu.

Hursomhelst. Idag ska vi ut och njuta av den förutspådda solen. Vi ska grilla i det fria och umgås lite. Efter en otroligt blåsig gårdag så är min förhoppning att det ska vara lite lugnare i dag.

Ikväll har jag inbjudit min kära att gå med på bio, Guldkompassen. Den verkar bra trots att det är en science fiction-författare som skrivit boken, som filmen är baserad på. Jag gillar normalt inte uttalade science fiction filmer. Vi får se om denna kan vara regeln som bekräftar undantaget.

Ha en fortsatt trevlig dag och en bra början på den nya arbetsveckan!

Simma lugnt!

Andra svenska bloggar om: , ,

Inga kommentarer: