söndag 23 december 2007

Förgrömmade saffran...

...att den måste ligga i kassan! Ja, jag vet, det är ett dyrt kilopris på den, det är därför...men lika gul som saffran är lika glömsk är jag! Det sista jag tänker på när jag står i kassakön är att jag ska komma ihåg saffran...det första jag sedan gör när det är min tur, är att glömma detsamma...suck, pust och stön...än en gång blev det lussebullar utan saffran...hmmm, ganska gott visserligen, men oooo så bleka de ser ut, bullarna! Vi måste käka upp dem fort så att jag måste baka nya...med saffran i naturligtvis...

Tittade på Stefan Sundström på tv igår, när han mötte prästen Olle Carlsson. Ett intressant möte. Visserligen inte så lätt att snabbt få veta vad Stefan ville fråga om, men desto bättre svar, trots allt, gav ändå prästen Olle. Det gav filosofiska mertankar om Jesus och Gud. Nä, jag har inte blivit frälst eller gudstroende, men djupa tankegångar och fortsättningar och fördjupningar har alltid tilltalat mig.

Så just nu är det Stefan Sundström som jag spelar och diggar till i köket medan klyftpotatisen och revbensspjällen tillagas...yäääääähh...lite krydda här, lite klyftpotatis där, morot här och ja, det blir nog jätte gott! Tillagat med kärlek och hunger!

Da`n före doppareda´n é det idag...

Julklapp på sängkanten i morgon bitti till ungdomarna (!) blir det ( ja, bägge två är ju tonåringar fr o m maj, ju...) jag tror jag vet vilken det ska bli...


...så ett riktigt God Jul till er alla som känner att det är det, för det är ju faktiskt inte alla som tycker så, eller rent utav ens firar julen.

Midvinternattens köld är hård,
Stjärnorna gnistra och glimma
All sova i enslig gård
djupt under midnattstimma
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken
Endast tomten är vaken

Står där så grå vid lagårdsdörr,
grå mot den vita driva,
tittar, som många vintrar förr,
upp emot månens skiva,
tittar mot skogen, där gran och fur
drar kring gården sin dunkla mur,
grubblar, fast den ej det lär båta
över en underlig gåta

Viktor Rydberg

Andra svenska bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: