tisdag 16 oktober 2007

Stackars liten...

...liten gubbe, då! Han är i chock! säger advokaten Peter Mutvei om sin klient, 21-åring, den ena av de s k Stureplansprofilerna.
Han är i chock, stackarn! Men lilla gubben, då, precis som du själv säger när du säger hora, så menar hovrätten säkert inget illa. De vill bara att du ska ta ditt ansvar, din djävla idiot! Fattar du inte det!

Jag glädjs med flickan och hennes advokat till att domen blev 4 år. Om det är något för profilerna att chockas över i relation till vad 19-åringen fått utstå, så må det vara hänt. Och jag håller med om att tron på rättsväsendet påminner sig igen.

I morgon är det pendlardag igen...in till stora staden...sitta på tåget...dunka, dunka, skak, skak och alla dofter igen. Kan man ha en liten bubbla på huvudet med en slanganordning till en syrgastub på ryggen? Precis som dykare har, vetni? Kanske skulle det se lite tokigt ut...fast det kanske skulle vara värt det.
Hm, den som lever får se vad det blir för upplevelser i morgon.

Det som är intressant med att pendla på tider som inte anses vara rusningstid enligt tabell, är, att en konduktör som kontrollerar biljetterna sällan eller aldrig infinner sig. Det har gjort att jag många turer har fått åka gratis. Det tar jag som en ren återbäring för allt som jag utsätts för på tåget, när det gäller miljön, både ljud och dofter. En obekvämlighetsrabatt, en ob-rabatt! Ja, en ob-rabatt! Varför kan de inte införa en taxa för det? Jag menar en taxa för avdrag för obekvämlighet? Kanske skulle då biljettpriset bli alldeles för högt? Och pendlarna alldeles låga, av det dyra priset.

Snart blir det slut på att åka fritt eftersom jag kommer att pendla mer frekvent framöver. Det kommer att bli ett månadskort som får gälla. Och hur åker du billigare då? Jo, sonen och jag kommer förmodligen kunna dela på ett kort. Ett kort som han kan ha när inte jag behöver det. Och det är ju bra. Toppen, faktiskt!

Sedan så skulle jag bara vilja påpeka hur besviken jag är över "Nyberg och Törnblom". Ni vet, det där programmet som är på måndagar där ett par personer sitter i varsin stol och får goda råd av Mia Törnblom. Jag är oerhört besviken på hennes agerande! Hon börjar redan att bli en kopia på sig själv! En kommersiell försäljning av sig själv och sitt koncept som redan upprepar sig! Jag lyssnade nämligen på hennes sommarprogram i somras i P1. Där talade hon om sin relation och yttrade sig om hur hon kunde bete sig när hon talade med sin sambo. Exakt samma mening, uttalande, tonläge, vad du vill, använde hon sedan i ett av programmen! Det var inte bara samma sak, utan det vara så exakt lika, en perfekt upprepning av samma sak, så det blev en flashback, som tog mig flera månader bakåt i tiden! Inte en påminnelse, utan en upprepning! Vem vill bli så kommersiell att hon blir en upprepning av sig själv? Inget nytt under solen och bara gammal skåpmat? Hur matnyttigt och trovärdigt är det?

Nä fy bubblan, Mia! Kom tillbaka till verkligheten och avgå från det kommersiella slitaget!

Andra svenska bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sökte orden Carpe Diem och fann din blogg. Det var som att åka ner i en dypöl, så dålig och trist var den att läsa. Tänk efter vad orden betyder och hitta något att skriva om som man blir glad av istället! Och försök använda språket med lite eftertanke. Det kändes som man fick en rap i ansiktet! Träna dej på att fånga det som är bra för dej! Hälsn. Olle

carpediem sa...

Hej Olle, vad trevligt att du har en åsikt! Det är meningen att väcka just tankar som dina! Eftersom jag också har fått kommentarer som är raka motsatsen till din så verkar jag ju ha lyckats! Det glädjer mig! Ibland är det ju meningen att ge en rap i ansiktet på en del och ibland hamnar du i en dypöl. Det som är konsten är att ta sig upp igen och fundera på varför rapen hamnade där den hamnade! Så, reflektera och tänk efter vad som är bra för DIG och på vad andra menar med det de skriver. Det är det som är att använda språket med eftertanke! Att kunna skapa opinion, antingen för det ena eller det andra! Tack för att du har reagerat!