söndag 28 oktober 2007

Hattarnas dag...

...verkar vara lördag! Sittandes på tåget så har jag sett ovanligt många hattar passera förbi. Ja inte bara hattarna naturligtvis, utan även någon ägare inträngd inuti. Jag ägnar min färd åt att titta på dessa hattbeklädda män. Hur de ser ut, vad de har på sig, vad de gör och hur de går.
Sakta passerar de förbi, med rak rygg och blicken långt fram och med handskprydda händer och rockbeklädd lekamen. Blicken på något därborta, du vet, långt borta, för att inte hatten på toppen ska hamna på sniskan, eller falla av p g a jordens naturliga dragningskraft, när blicken sänks för att se den närmaste metern framför dig.

Undrande funderar jag på hur det ser ut under den där lilla hatt-kullen, är huvudet format efter hatten för att den ska sitta på bättre? Eller är hatten formad efter huvudet? Vilket kom först? Vad roligt det måste se ut då när hatten tas av. Eller kanske värre, tas den av, någonsin? Vem har inte sett män på caféer ta av sig rock och övrig klädnad, men hatten, icke, den sitter där den sitter så sant den togs på från början! Tänk dig vid sängdags då, pyjamas och hatt. Sittandes för att inte brättet ska knycklas ihop av en sömntrevande, tjorvande herre, med kudden nanandes mot kinden.

En av herrarna hade en alldeles för liten hatt, tyckte jag. Den såg så yttepytte ut så att det nästan var onödigt att ens ta på sig den. Så liten såg den ut att vara. Det såg ut att vara Humphry Bogarth-stuk på den, fast några storlekar för liten både för herrens yttre styrka och position i relation till liknelsen samt huvudknoppen. Han kanske har duschat med den? En sådan där herre som ALDRIG tar av sig hatten oavsett om behovet finns.

När jag gick av satt hattarna kvar, så de var förmodligen på väg till stan för att göra den osäker. Eller någon kvinna kanske. Vem vet, inte du, vem vet, inte jag, vi vet ingenting nu vi vet inget idag, som Lisa sjunger.
I övrigt så har jag i DN läst att Ylva Thörn är ilsken på Fredrik Reinfeldt & co för att de har smörat för anställda kvinnor innom kommunal, men ändå väljer att försämra för deltidsarbetande samt vill införa vårdbidrag. Med all rätt, tycker jag. Vad härligt det är när det finns de som reagerar och påpekar nuvarande regerings falskhet. Det ger en fadd eftersmak att lyssna till den stämma som ljuder gällande jämlikhet och lika möjligheter i samhället, när Fredrik vet att det är raka motsatsen som sedan levereras av hans parti med hans goda minne.

Upp till kamp, kommunal, precis som Ylva skriver att de ska göra! Må den hettan strypa moderaterna till aska!

Andra svenska bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: