tisdag 2 oktober 2007

Människan är...

...en underlig, men dock intressant figur.

Ibland gör jag egna små "forskningsaktiviteter" för att utröna den mänskliga skapelsens reaktioner i relation till andra situationer i livet, som borde, enligt logikens regler, skapa större frustration än de som faktiskt skapar rejäl irritation.

Döm av min förvåning när jag märker att en förflyttad, ALLMÄN, hudkräm, från en, ALLMÄN, toalett till allmänt utrymme, för att alla ska få tillgång till EN ENDA hudkräm när händerna är rengjorda, faktiskt orsaker reaktioner! Alltså, alla ska kunna smörja in händerna efter toalettbesöket, inte bara de som RÅKAR gå på just DEN toaletten som hudkrämen står på.



Till saken hör att vi har 3 toaletter, varav en handikapptoalett.
1. För det första så har vi ingen handikappad på vårt kontor och det är sällan eller aldrig som ett sådant besök frekventerar oss
2. Det är en person som går på den toaletten, i princip
3. Hudkrämen står på den toaletten....

Jag har alltså flyttat ut (och kors i jessenamn, att jag vågade) den hudkrämen från den toaletten och ställt den i det allmänna utrymmet, så att alla lätt kan nyttja den, utan att behöva söka den på någon av toaletterna.

Nu hör till saken:
1. INGEN har sagt något till MIG....men
2. Ibland så ligger saker och ting bara i luften, du vet, sånt som du bara känner och är relativt säker på att du inte tar miste på
3. Du blir inte tilltalad av den du brukar bli tilltalad av, med en gång, utan får en blick
4. det är tissel och tassel INNE på rummet istället för ifrån dörröppningen bort till den som sitter inne i rummet


Kort och gott du märker att något "ligger i luften", som Tomas Ledin sjunger, fast med ett ÅH, ÅH, före...


Min indignation ligger i att små ting, som inte ens är ett problem, kan orsaka större reaktion och frustration hos en del, som om det vore ett problem.

Det roliga i det hela är att i det här fallet så har det fått en reaktionsgrad som ligger över den nivån som en faktisk risk för att bli av med jobbet har! Att detta kan rendera en negativ reaktion över huvud taget, istället för förståelse, är för mig obegripligt.

Men jag har lyckats med mitt syfte.


Att se att skitsnack om andra och småsaker som ovan nämnda, skapar större intresse/diskussioner än risken att bli avskedad vid en omorganisation, visar på hur en del är funtade.

Det är roligt att ta reda på saker och ting, på sitt eget lilla sätt ibland. Oftast, men inte alltid, besannas farhågan. Det är inte alltid roligt.

Andra svenska bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: